Oravanpyörästä aivoterveyspyörään?

ORAVANPYÖRÄSTÄ AIVOTERVEYSPYÖRÄÄN?

Herään aamulla väsyneenä, koska edellinen yö on mennyt pyöriessä. Päivän aikana aivot toimivat hieman sumussa, rasitun huomattavasti helpommin liikunnasta, eikä oikeastaan jaksaisi edes lähteä liikkumaan. Mieleni tekee jotain herkullista ja makeaa suuhunpantavaa, ja sitä on kyllä vaikea vastustaa.  Kuulostaako tutulta?

Tätä voisi kutsua ikäväksi oravanpyöräksi – josta pitäisi päästä eroon.  Unen merkityksestä ei varmasti koskaan voi puhua liikaa, koska sen vaikutukset ovat hyvin nopeita. Riittävä ja laadukas yöuni auttaa meitä palautumaan päivän rasituksesta ja lataa akkuja tulevaa varten. Huonolla ja riittämättömällä yöunella on nopea vaikutus seuraavan päivän arkiaskareisiin, mm. muistamiseen ja keskittymiskykyyn. Tämän vuoksi pitempikestoinen unettomuus on tärkeä lähteä selvittämään, sillä jo pienillä asioilla on vaikutusta unen saamiseen ja laatuun. Päiväaikaiset pienet palautumisen hetket valmistavat kehoa ja mieltä seuraavan yön nukkumiseen. On hyvä tunnistaa oma uniportti ja lähteä nukkumaan, kun “oikeasti nukuttaa”. Unelta ei kannata varastaa tässä nykyisessä kiireisessä ajassa vaan antaa sille se arvo kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja aivoterveyden edistäjänä.

Tällä viikolla on vietetty Aivoviikkoa teemalla Ajattele aivojasi – mieti muistiasi. Teeman avulla on nostettu esille mielen hyvinvoinnin, liikunnan, aivojen aktivoinnin, unen ja levon sekä ravitsemuksen merkitystä aivojen hyvinvoinnille. Nämä kaikki osa-alueet vaikuttavat suoraan toisiinsa, jonka vuoksi näille kannattaa antaa aikaa ja huomiota. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa aivoterveyden vaalimista. 

Ota tavoitteeksi nukkua riittävästi, koska silloin jaksat liikkua, ruoka maistuu ja aivot toimivat hyvin sekä mielikin pysyy virkeänä.  Liiku ja ulkoilepäivittäin, koska se pitää mielen virkeänä, ruoka maistuu liikuntasuorituksen jälkeen ja päivittäin tapahtuvan liikkumisen avulla voit vaikuttaa unen laatuun. Syö monipuolisesti ja terveellisesti kasviksia, kuituja ja proteiineja sekä hyviä rasvoja. Tällöin jaksat liikkua ja nukut paremmin. Aktivoimalla aivoja voit kehittää muistiasi ja vaikuttaa positiivisella tavalla aivojesi toimintaan. Tällöin myös ruoka, liikunta ja uni maistuvat. Pidä huolta mielen hyvinvoinnista tapaamalla ystäviä, liikkumalla luonnossa ja tekemällä itsellesi tärkeitä sekä merkityksellisiä asioita.  Hyvinvoivat aivot ovat perusedellytys muistin ja muiden kognitioiden toiminnalle.   Näin se pyörä pyörii, mutta hyppää pois ikävästä oravanpyörästä ja vaihda hyvään aivoterveyspyörään!

Liiku, liiku, liiku vain, aivot sitä tarvii ain.

Proteiinia, kasviksia ja kuituja syö, silloin onnistuu moni työ.

Nuku hyvin ja lepo muista, tällöin ajattelukin luistaa.

Harrasta ja aivoja rassaa, musiikkia kuuntele, mikä vain passaa.

Ystävistä ja luonnosta nauti, pysyy loitolla moni tauti!

Oulun Seudun Muistiyhdistyksen työntekijät Minna Kaltio, Marjut Kiviahde ja Hanna Niskasaari