Mikä työikäisen muistia kuormittaa?

Muistaminen on monimuotoinen prosessi, joka pitää sisällään mieleenpainamisen, säilyttämisen pitkäkestoisessa muistissa ja mieleen palauttamisen. Muisti on herkkä häiriöille, erityisesti työmuisti eli lyhytkestoinen muisti häiriintyy esimerkiksi keskeytyksistä tai monen asian yhtäaikaisesta tekemisestä. Muistamisessa keskeisessä roolissa on tarkkaavaisuus ja keskittyminen. Jos huomio herpaantuu tai asia ei ole kiinnostava, niin muistijälki jää helposti syntymättä. Muistin kannalta olennaista on asioiden kertaaminen, silloin jää pysyvämpiä muistijälkiä. Myös tunteet, kuvat ja mielikuvat auttavat muistamaan paremmin. 

Työikäisen muisti voi olla kovalla kuormituksella. Työikäisen muistia tyypillisesti kuormittavat masennus, työuupumus, uniongelmat tai päihteet. Työikäisen muistioireet ovat usein yhteydessä kognitiiviseen kuormittumiseen. Sitä voivat aiheuttaa jatkuvat keskeytykset, tietotulva, monen asian tekeminen samanaikaisesti ja työn rajaamisen vaikeudet. 

Onko sinulla vaikeus muistaa ihmisten nimiä? Ei syytä huoleen. Noin 30%:lle terveistä työikäisistä tämä tuottaa usein vaikeuksia (TTL 2018). Arvellaan, että noin kolmasosalla työntekijöistä on muistin- ja keskittymisen ongelmia. Näistä kuitenkin vain muutamalla prosentilla on työtä paljon haittaavia aivojen tiedonkäsittelyn vaikeuksia. Ajoittainen ja ohimenevä unohtelu on hyvin yleistä, mutta jos työssä pärjääminen mietityttää ja tapahtuu muutosta aikaisempaan, kannattaa hakeutua tarkempiin tutkimuksiin. Joskus erilaisen oireilun syynä voi olla etenevä muistisairaus. Sen toteaminen varhaisessa vaiheessa on erityisen tärkeää oikea-aikaisen hoidon, lääkityksen ja kuntoutuksen vuoksi. 

Jos muistivaikeuksien syy selviää ja ne ovat hoidettavissa niin on tärkeää tarkastella elintapoja kokonaisvaltaisesti. Jos tunnistetaan esimerkiksi masennus muistivaikeuksien takana, niin masennusta hoitamalla ja muita aivoterveellisiä valintoja tekemällä voidaan selättää muistitakut. Aivot tykkäävät, kun kehoa liikutetaan, aivoille annetaan hyviä ravintoaineita ja niiden annetaan levätä. Aivot ovat tärkein pääomamme, joten niitä tulee vaalia rakkaudella. 

Tietotyöhön liittyvää kognitiivista kuormittumista voidaan kampata puuttumalla työvälineisiin, työn tekemisen tapoihin ja työympäristöön. Aivojen suojaaminen liialta kuormittumiselta on välttämättömyys, jos halutaan ennaltaehkäistä työuupumusta ja suojata muistia. Työn sujuvoittaminen ja joillakin myös työn rajaaminen on sama kuin ostaisi monta uutta muistitikkua ja kovalevyä aivojensa jatkeeksi. Aivotyö on muistityötä. Jotta voisit muistaa, sinun täytyy keskittyä. Jotta voisit keskittyä, valitse työn tekemisen paikka ja tavat niin, että se on mahdollista. 

Aivojen kuormittuminen ei aina suinkaan johdu työstä. Vaikka olisi esimerkiksi työttömänä tai työkyvyttömyyseläkkeellä niin aivoja kuitenkin uhkaavat lähes samat tekijät kuin muitakin työikäisiä. Masennuksen, unettomuuden ja alkoholin lisäksi elämäntilanne voi olla vaikea, saattaa olla kipuja, yksinäisyyttä ja elämästä on kadonnut positiivisuus. Joskus saattaa olla, että liiallinen työkuorma onki toisella liian vähäinen aivojen aktiivisuus. Tähän on onneksi olemassa helppoja lääkkeitä. Aivoja voi aktivoida monin tavoin. Mielekkäät harrastukset, toisten ihmisten seura ja uusien asioiden opettelu ovat hyvä alku pääkopan vaalimiselle. 

Olemme julkaisseet kaksi uutta videota Aivosilta-hankkeen, Muistiliiton ja Muisti työssä – Työ muistissa -hankkeen kanssa. Toinen videoista käsittelee työikäisen muistihuolta ja toinen kognitiivista ergonomiaa. Videot katsottavissa YouTubessa hakusanoilla: Työikäinen, huolettaako muisti? sekä Suojaa aivot työssäsi!