Nauttimalla elämästä vaalit aivojasi!

Aivot ovat elinikäiset ja korvaamattomat. Kaikki kehomme toiminta on yhteydessä aivoihin, ja aivojen terveys vaikuttaa kaikkiin elintoimintoihimme ja tekemiseemme mm. muistin ja sydämen toimintaan sekä kognitiivisiin kykyihin. Aivot ovat elimistön herkin elin. Aivoja täytyy aktiivisesti suojata niiden terveyttä ja hyvinvointia uhkaavilta tekijöiltä. Muistijärjestön ja kaikkien Neurologisten vammaisjärjestöjen (NV) Aivoviikon 2018 teemana on Vaali aivojasi.

Arvokkaita aivojamme voimme vaalia arjen valinnoilla ja pienillä terveellisillä muutoksilla. Aivoterveyttä tukevat terveelliset elämäntavat, kuten terveellinen ravinto, liikunta, sekä aivojen sopiva haastaminen, mutta myös riittävästä levosta huolehtiminen ja stressin välttäminen. Aivot hyötyvät myös alkoholin harkitusta käytöstä ja tupakoinnin vähentämisestä tai lopettamisesta. Viisas pitää lisäksi painonsa ja verenpaineensa kurissa. Hyvät ihmissuhteet eivät ole vain hyvän mielen lähde vaan keinoja pitää huolta aivosoluista. Aivoterveyttä edistävillä elämäntavoilla voidaan pienentää muistisairauden riskiä ja siirtää sairastumisen alkua jopa 5 – 10 vuodella. Myös muistisairas ihminen hyötyy aivoterveyden vaalimisesta.

Tänä vuonna Aivoviikolla kannustetaan antamaan aivoille lepoa ja rauhaa sekä iloa ja mielihyvää. Joskus paras tapa vaalia aivoterveyttä on nauttia elämästä – on hyvä välillä höllätä aivojen kaasujalkaa, ei aina mennä täysillä. Mielihyvä on aivoille ja muistille tärkeää. Erityisesti aivot tykkäävät, kun teemme porukalla mukavia asioita. Aivot rakastavat yhdessä laulamista, metsäkävelyjä, tanssia, lukemista, käsillä tekemistä, rupatteluhetkiä, hassuttelua ja nauramista. Mielihyvää näin pakkasaikaan tuo myös saunominen, joka on mainio tapa hemmotella itseään. Mielihyvähormoneja erittyy ja saunominen vaikuttaa myös sikeämpään uneen, vähäisempään masennukseen sekä jopa pidempään elinikään. Itä-Suomen yliopiston tutkimuksissa vuosina 2015 – 2016 ilmeni, että saunominen laskee Alzheimerin taudin sairastumisen riskiä, jos saunassa käydään tiheästi.

Aivoviikolla (12.–18.3.) innostetaan vaalimaan aivoja ja muistutetaan aivoterveyden vaikutuksista elämänlaatuun ja sairastumisriskiinAivoviikolla syntyy Oulun Seudun Muistiyhdistyksen, Muistiliiton ja muiden Neurologisten vammaisjärjestöjen yhteistyönä Aivohoitoloita eri puolille Oulua. Aivohoitolassa tarjotaan vinkkejä ja keinoja aivoterveyden ylläpitoon. Maanantaina 12.3. klo 8 -11 on Aivohoitoloita Tuiran, Kaakkurin ja Haukiputaan hyvinvointikeskuksissa. Keskiviikkona 14.3. klo 16 – 18 Aivohoitolat jalkautuvat Kaakkurin ja Ruskon Citymarketteihin, Ideaparkkiin, Limingantullin Prismaan ja Zeppeliiniin. Tervetuloa keskustelemaan aivoterveydestä ja tapaamaan Oulun Seudun Muistiyhdistyksen ja Neurologisten vammaisjärjestöjen työntekijöitä ja aktiivitoimijoita!

Aivojen jatkuva kuormittaminen haittaa oppimista, muistia ja rentoutumista. Jatkuva ärsyketulva ovat aivoille suuri haaste. Aiheesta on mahdollisuus kuulla lisää torstaina 15.3. klo 18, kun Keskustan seurakuntatalolla on avoin yleisöluento teemalla ”Suojaa aivosi ylikuumenemiselta”. Neuropsykologi Pekka Kuikka kertoo, miten työelämän tietotulva, keskeytykset, kiire ja häly kuormittavat tarkkaavaisuutta sekä aiheuttavat unohtelua. Turhaa aivojen kuormitusta voidaan vähentää omin ja työyhteisön toimin. Välitä aivoistasi ja tule kuulolle!

Olet lämpimästi tervetullut mukaan aivoviikon tapahtumiin!

 

Aivoterveysasiantuntijat, Kaisa Hartikka ja Paula Mustonen

Aivosilta-hanke

Oulun Seudun Muistiyhdistys

 

Tämä teksti on julkaistu Kalevan Muutos Nyt -blogissa.

 

 

Kategoriat Blogi